M.T.C. THORNSPIICK


Toerregels bij MTC Thornspiick

TOERREGELS BIJ MTC THORNSPIICK 

Samen in een groep een toertocht rijden is een bijzonder leuke en gezellige bezigheid. Maar er kleven onvermijdelijk ook risico’s aan het rijden in een groep, die we als toerclub onderkennen en proberen uit te bannen. We streven ernaar om altijd met groep waarmee we wegrijden ook weer thuis te komen! We vragen allen om zich aan de volgende regels te houden bij het rijden van toertochten: 

  1. Altijd met een volle benzine tank bij het clubhonk (start) verschijnen, zodat we niet voor ieder apart een tankstation moeten zoeken! Tanken onderweg doen we zoveel mogelijk allemaal tegelijk.  
  1.  Tijd is tijd we vertrekken altijd op de tijd die staat aangegeven!   Een groep motorrijders gaat altijd Baksteengewijs rijden! Dat betekend dat men op de eigen weghelft, voorste links, 2e rechts 3e links 4e rechts enz.  Zo krijgt elke rijder een extra stuk remweg voor zich en kan de groep compact blijven rijden. Mocht er plots geremd moeten worden schuift de groep mooi naast elkaar.  
  1.  Gebruik altijd je gezonde verstand’ doe geen rare en/of onverwachte dingen! Blijf op je lijn rijden houdt er rekening mee dat achter jou ook  mensen rijden die op jou moeten reageren. 
  1.  Afstand bewaren, hou als veilige afstand tot je voorganger altijd de remweg je nodig hebt plus wat meters extra. Ga niet onnodig onderling inhalen. 
  1.  Alcohol/drugs gebruik word niet geaccepteerd onder het rijden van toertochten. 

    Naast deze 5 basis regels hebben wij bij Thornspiick nog een belangrijk “toersysteem” die onder de aandacht gebracht dient te worden namelijk ‘Het Tweede Man systeem’ vanaf hier het TMS genaamd. De voordelen van TMS zijn, naast dat dit bijzonder prettig rijden is,  dat de groep elkaar nooit meer kwijt raakt en ieder zijn eigen tempo kan rijden. Ook het rouleren in de groep word door bijna iedereen als bijzonder prettig ervaren. Als je voor de eerste keer mee gaat en we TMS  gaan rijden, start dan altijd achterin de wegrijdende groep zodat je mooi kan zien wat de bedoeling is en hoe het werkt.  

    Bij het rijden van het TMS  blijven de regels 1 t/m 5 altijd onze basis, deze blijven altijd in werking en veranderen niet! 

    Hoe werkt het TMS? Wel het TMS is eigenlijk niets anders dan dat de tweede rijder (na de voorrijder) fungeert als richtingsaanwijzer voor de rest van de groep, hij/zij wacht tot gehele groep  gepasseerd is en voegt voor de allerlaatste man weer in, niets meer en niets minder!  

    Vanaf hoeveel rijders gaan we TMS toepassen? Vanaf 8 rijders gaan we TMS rijden, bij minder dan 8 rijders alleen in onderling overleg met elkaar. 

    Wanneer moet je gaan staan bij TMS? In principe als de voorrijder met zijn richtingaanwijzer aangeeft dat we gaan afslaan  ga je staan en bij onduidelijke verkeersituaties en dergelijke ook . Bedenk dat te vaak gaan staan niet mogelijk is, maar te weinig gaan staan wel! 

    Waar moet je dan ergens gaan staan bij TMS?  Op een voor de rest zichtbare en een voor jou veilige plaats gaan staan, in de rijrichting. De juiste plaats om te gaan staan is meestal na de afslag, stoplicht, rotonde of Splitsing enz. aan de rechterkant van de rijbaan.  Hou er rekening mee dat je op de openbare weg staat en andere weggebruikers geen idee hebben wat je aan het doen bent! Ga niet/nooit op het wegvak van je tegenliggers staan!  

    Wie is de áchterrijder bij TMS?  Aan de start van de toertocht wordt hij bekend gemaakt, hij is en blijft de gehele rit de zelfde achterrijder of te wel de laatste man. 

    Dit alles bij elkaar lijkt misschien wel wat veel informatie maar in de praktijk zal blijken dat het wel mee valt en dat er een logica achter zit dat het zo is geregeld. Is er iets wat je niet begrijpt staat het je altijd vrij om te vragen natuurlijk. De laatste regel en ook de allerbelangrijkste regel van allemaal is dat we er samen een gezellige dag van gaan maken met elkaar zodat elke toertocht op zich een feestje is om te rijden! Daar gaan we voor bij MTC Thornspiick!